Mies tuossa reilu kuukausi sitten päätti hommata itselleen piilarit. Kehua retosteli sitten mennentullen, miten ovat mukavat pitää nämä uudet pehmeät kertakäyttöpiilolinssit. Minä itsekseni aloin hautomaan ajatusta josko minäkin sellaiset hommaisin, minulla nuo kakkulat ovat melkoisen vahvat. Menin sitten optikolle ja kysyin saisiko hajataittoon pehmeitä piilolinssejä. 'Kyllä saa' kuului vastaus ja minä tietysti lentelin seitsemännessä taivaassa. Seuraavalle viikolle sovittiin piilareitten sovitus. Aivan intopiukeana marssein optikkoliikkeeseen, into sitten kyllä laantui, kun optikko alkoi pyöritellä päätään lukiessaan silmälasimääräystäni, 'toiseen silmään löytyy kyllä linssi, mutta tuossa toisessa silmässä sinulla on hajataittoa niinpaljon, että siihen ei suoraan hyllystä sopivaa linssiä löydy'. Voi kökkö, pituudestani joka ei muutenkaan ole mainittvan pitkä (160cm) putosi ainakin 5 cm, kun hartiani lysähtivät kasaan. Optikko kuitenkin jatkoi sovitusta ja vasempaan silmään löytyi linssi jolla näin erittäin hyvin, oikea silmäni, se murheenkryyni sitten aiheutti päänvaivaa optikolle, silmääni sain linssin jossa oli sylinteriä -2,25 diopteria vaan enhän minä sillä mitään nähnyt .

Piilarit tuntuivat silmissä todella mukavilta,eivät sellaiselta roskalta kuin muistan joskus minulla olleet puolikovat piilarit. Kirosin oikeaa silmääni maan alimpaan hornantuuttiin. Optikko kuitenkin sanoi, että jos joltain valmistajalta löytyisi linssi jossa sylinterikorjaus olis -2,75 diopteria saattaisin sillä jo nähdä välttävästi. Lähdin optikolta murheellisena. En missään tapauksessa halunnut nähdä vain välttävästi, vaan kunnolla.

Kotiin päästyäni istahdin tietokoneelle ja selasin piilolasikauppoja läpi ja etsein hakusanalla vaikea hajataitto, piilolinssejä ja kas löytyihän niitä, joissain merkeissä sylinterikorjausta -5,75 diopteriin asti, jossain merkissä löytyi jopa -9.75 dioptrin korjaus. Joten en minä nyt sitten aivan mahdoton tapaus tuon -3,50 diopterini kanssa olekaan. Pari varjopuolta on, että oikeaan silmääni piilarit maksavat tuplasti enemmän kuin vasempaan ja en saa päiväpiilareita, vaan kuukausipiilarit.

Suurimmassa osassa piilolinssejä sylinterikorjaus päättyy -2,25 tai -2,50, mikä mielestäni on täysin keinotekoinen raja, luultavasti monet kärsivät paljon tuota korkeammasta hajataitosta, mutta monet eivät taida tietää että hajataittoon saa nykyisin pehmeitä piilolinssejä.

Soitin optikolle ja kerroin nettiä selattuani, löytäneeni muutamia piilolasimerkkejä joissa sylinteri riittäisi korjaamaan tuon minun oikean silmäni näkökyvyn normaaliksi. Optikko lupasi selvittää asaa ja soittikin minulle seuraavana päivänä, minulle on tulossa sovituspari parin viikon sisällä. Olisittepa nähneet minut puhelun jälkeen, lapsilla ainakin oli hauskaa, kun kiersin voitontanssia ympäri taloa.

Nyt odottelen jännityksellä koska puhelin pirahtaa ja pääsen koettamaan piilolinssejäni.

Seuraa blogiani Bloglovinin avulla